To grupowe zajęcia terapeutyczne mające na celu podniesienie kompetencji interpersonalnych dzieci i młodzieży. Zajęcia TUS skierowane są do każdej osoby, która ma trudności w funkcjonowaniu społecznym. Jest to jedna z częściej polecanych metod pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (autyzm, zespół Aspergera) jak również dla dzieci z ADHD, dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Uczestnicy dobierani są do grup na podstawie wieku, poziomu rozwoju, doświadczanych trudności i mocnych stron.
Trening umiejętności społecznych to program przeznaczony dla dzieci:
- z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji rówieśniczych
- wycofanych społecznie, „nieśmiałych”
- przejawiającymi niską samoocenę i wiarę we własne możliwości
- potrzebujących uwagi i akceptacji przy jednoczesnych jasnych granicach
- nie potrafiącymi odmawiać i reagować, kiedy nie podoba im się to jak inni ich traktują
- z trudnościami w przestrzeganiu ogólnie przyjętych zasad
Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz szkolnym, mają formę cyklu dwunastu spotkań grupowych (grupa od 5-8 osób) prowadzonych przez dwóch terapeutów dziecięcych, co pozwala na monitorowanie postępów i obserwację każdego uczestnika. Umiejętności społeczne są ćwiczone poprzez zabawę oraz możliwość doświadczania sytuacji społecznych w bezpiecznych warunkach warsztatowych. Każde zajęcia dostosowane są do potrzeb i możliwości danej grupy, gdyż z założenia mają one dotyczyć trudności doświadczanych przez uczestników. Zajęcia zawierają w sobie elementy uczenia konkretnych umiejętności.
Organizacja TUS w AGRAFCE:
- Etap: Zgłoszenie – wywiad psychologiczny z rodzicem/opiekunem (60 min)
- Etap: Zajęcia grupowe dla dzieci (12 spotkań 1x w tygodniu)
- Etap: Spotkania indywidualne z rodzicami/opiekunami po zakończonym treningu
w celu przekazania informacji zwrotnych (30 min.)
Zajęcia obywają się raz w tygodniu.
Po ukończeniu treningu jest możliwość kontynuowania zajęć w kolejnym semestrze.