Co to jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna jest to zdolność dziecka do odczuwania,rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz własnego organizmu. Dla prawidłowego rozwoju dziecko powinno poznawać własne ciało, eksplorować otoczenie w którym żyje, zdobywać wiedzę o otaczającym go świecie. Wszystkie informacje dostarczane są poprzez zmysły. We wczesnym dzieciństwie mogą wystąpić deficyty lub nieprawidłowości w układzie nerwowym związanym z procesem organizacji wrażeń zmysłowych. Wyróżnia się zmysły odbierające bodźce z otoczenia (dotyk,smak, węch, słuch) oraz odbierające informacje z głębi naszego ciała (zmysł równowagi, czucia ułożenia i ruchów ciała).
Dzięki zajęciom smyko multisensoryki można ćwiczyć i wspierać rozwój dziecka.
Czym są?
Są to jedyne zajęcia sensoryczne, których program został stworzony w oparciu o założenia teorii integracji sensorycznej przez doświadczonego pedagoga, terapeutę integracji sensorycznej.
SMYKO – MULTISENSORYKA® są zajęciami o charakterze:
- Rozwojowym– wspierają całościowy rozwój dziecka.
- Profilaktycznym– zapobiegają powstawaniu deficytów sensorycznych – związanych z tzw. deprywacją sensoryczną (czyli zbyt małą ilością różnorodnych bodźców potrzebnych do prawidłowego rozwoju).
- Przesiewowym– prowadzący jest w stanie wstępnie określić profil sensoryczny dziecka- jeśli dziecko nadmiernie poszukuje lub konsekwentnie unika pewnych bodźców sensorycznych. Jest to pierwszy krok w celu wykrywania zaburzeń integracji sensorycznej.
- Edukacyjnym– rodzice i opiekunowie dowiadują się w jaki sposób prawidłowo stymulować zmysły maluszka poprzez proste aktywności i zabawę.
- Zabawowym – zajęcia odbywają się poprzez zabawę.
- Nastawionym na proces – a nie na efekt. Na zajęciach najważniejsza jest sama zabawa i doświadczanie, a nie wykonanie konkretnej pracy plastycznej czy zadania.
Dla kogo?
Zajęcia są skierowane do WSZYSTKICH dzieci od 6 miesiąca do 6 roku życia/ a nawet starszych i ich rodziców lub opiekunów, z podziałem na grupy wiekowe. Zapraszamy wszystkie dzieci, a w szczególności dzieci z grupy ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej, czyli:
- ciąża wysokiego ryzyka (min. bliźniacze i wieloracze, in-vitro, zagrożone),
- nieprawidłowości okołoporodowe, – porody przez cesarskie cięcie,
- wcześniactwo,
- obniżona punktacja Apgar,
- nieprawidłowości w napięciu mięśniowym (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe, asymetria),
- problemy z ssaniem,
- późne osiąganie kamieni milowych w rozwoju,
- dzieci o wysokich potrzebach „High Need Baby”(mało śpią i często się wybudzają, trudno zasypiają, bardzo dużo płaczą, chcą być ciągle noszone bądź unikają kontaktu fizycznego),
- dzieci nadwrażliwe na bodźce.
Jak są prowadzone?
- Na zajęciach stymulujemy 7 zmysłów, przede wszystkim skupiając się na 3 podstawowych systemach zmysłowych.
- Zajęcia są modyfikowane do możliwości i potrzeb poszczególnej grupy.
- Każde zajęcia przebiegają stałego planu, w specjalnie przygotowanej do tego sali.
- Zabawy i aktywności są proponowane przez prowadzącego, ale jest też czas na zabawę własną.
- Nigdy nie zmuszamy i nie robimy nic na siłę, zajęcia są tak zaaranżowane aby każdy znalazł coś dla siebie – staramy się podążać za dzieckiem na ile to tylko możliwe i pod tym kątem modyfikować zabawy.
- Rodzice dostają informacje w jaki sposób bawić się z własnym dzieckiem i dlaczego.
- Standardem na zajęciach jest również możliwość podwieszenia sprzętu stymulującego układ przedsionkowy
Wszystko po, to żeby jak najlepiej wspierać rozwój oraz edukować rodziców: jak w prosty sposób, poprzez zabawę wspierać rozwój własnego dziecka na co dzień. Czerpiąc przy tym dużo radości i satysfakcji ze wspólnej zabawy.